همانطور که پیگیر خبرهای نسل نهم کنسول های بازی هستید،ماکروسافت نیز از کنسول های نسل جدید خود رو نمایی کرد,با دریم کالا همراه باشید...


​ماکروسافت در نسل جدید خود از 2 کنسول رو نمایی کرد که یکی از آن ها با نام ایکس باکس سری ایکس قدرتمندترین کنسول دنیا و در کنار کنسول بی همتای خود همچنین یک کنسول دیگر با نام ایکس باکس سری اس که کنسول اقتصادی تری هست نیز معرفی کرد که در ادامه ویژگی های هر یک را با هم بررسی خواهیم کرد.



اولین موردی که باید بررسی کرد شکل ظاهری کنسول است، همانطور که در تصاویر می بینید ظاهر کنسول ایکس باکس سری اکس به شکل مکعب مستطیل و در عین سادگی بسیار جذاب می باشد.



تجربه ماکروسافت در تولید کنسول های بازی سادگی کنسول می باشد که در ایکس باکس وان سری ایکس و اس آن را تجربه کرد و با استفاده از تجربه فروش خود در نسل هشتم نسل نهم کنسول خود را نیز ساده تولید خواهد کرد،شکل ظاهری ایکس باکس سری اکس بسیار شبیه کیس های کامپیوتری می باشد و در فضای اینترنتی نیز این طراحی با بازتاب های متفاوتی روبرو شد.این کنسول از پلی استیشن 5 کوچکتر از ایکس باکس سری اس بزرگتر می باشد و ابعاد آن 301*151*151 می باشد.همچنین قیمت Xbox X Series به صورت جهانی 500 دلار اعلام شده است.



مایکروسافت برای ایکس باکس سری ایکس، از یک پردازنده(CPU) AMD Zen 2 سفارشی استفاده کرده و پردازنده گرافیکی(GPU) این کنسول هم یک مدل سفارشی از AMD RDNA 2 است.





این کنسول دارای هارد 1 ترابایت SSD پرسرعت می باشد همچنین ایکس باکس سری ایکس از رزولوشن 8هم پشتیبانی می‌کند، اما تمرکز اصلی روی اجرای بازی‌ها در رزولوشن 4و نرخ فریم ۶۰ تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه استدر ادامه می‌توانید مشخصات فنی کنسول‌های نسل نهمی سونی و ماکروسافت را با جزییات مشاهده کنید:


یکی از ویژگی ها و نقطه عطف کنسول های بازی دسته ها یا کنترلرهای کنسول های می باشد.همواره در بین طرفداران دو کمپانی بزرگ تولید کننده ی کنسول های بازی جنگی برای بهتر جلوه دادن کنترلرها در جریان بوده است،در یک بلاگ جداگانه به صورت کامل کنترلر جدید سونی را مورد بررسی قرار دادیم ،در کنسول های نسل نهمی ماکروسافت کنترلر جدی ایکس باکس یکی می باشد و در هر دو کنسول جدید یک دسته یک شکل در جعبه آن ها دیده می شود.یکی از ویژگی های دسته جدید ارگونومی بودن دسته و بهبود عملکرد دکمه ها می توان اشاره کرد همچنین دکمه جدید Share نیز به دسته اضافه شده است،یکی از ویژگی های بسیار خوب نسل نهم ماکروسافت پشتیبانی از دسته نسل قبل می باشد که شما به راحتی می توانید کنترلر های نسل هشتم ماکروسافت را به کنسول متصل کنید.


یکس باکس سری ایکس، همچنین یک سری ویژگی خاص هم برای بازی‌ها در نظر گرفته است. ویژگی Quick Resume است که علت معماری این کنسول و همینطور استفاده ازهارد SSD ، این امکان را فراهم می‌کند تا بازیبازان بتوانند راحت بین چند بازی سوییچ یا حرکت کنند و تجربه آن را دقیقا از جایی که رها کرده بودند، از سر بگیرند. این ویژگی باعث می شود که دیگر نیازی به این نیست که زمان نسبتا زیادی برای بالا آمدن بازی صبر کنید و سوییچ بین بازی‌ها و از سر گرفتن تجربه آن‌ها سریع‌تر خواهد بود.


همچنین در پیش نمایش برخی از بازی‌های کنسول، شاهد لوگوی Smart Delivery بودیم و آثاری که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند، به این صورت هستند که شما تنها با یک بار خرید آن‌ها، می‌توانید بهترین تجربه ممکن از آن را روی ایکس‌باکس وان یا ایکس باکس سری ایکس/اس داشته باشید و نیازی به پرداخت هزینه مجدد برای نسخه نسل نهمی نخواهد بودهمچنین باید به این نکته نیز اشاره‌ کرد که قابلیت Backward Compatibility فوق العاده خواهد بود که به‌لطف آن می‌توانید بازی‌هایی از نسل‌های قبلی را هم روی کنسول خودتان اجرا کنید که بیشترهم برای اجرای بهینه و با‌کیفیت‌تر روی ایکس باکس سری ایکس بهبود پیدا می‌کنند.


مهم‌ترین سرویس ایکس باکس سری ایکس و تمام کنسول‌های ایکس باکس در حال حاضر،‌ چیزی جز سرویس GamePass نیست؛ خدماتی که با خرید اشتراک آن، می‌توانید به لیست کاملی از بازی‌ها دسترسی داشته باشید و حتی بازی‌های فرست پارتی مایکروسافت هم همگی از همان روز عرضه روی این سرویس در دسترس هستند و تعداد زیادی بازی غیرانحصاری نیز در این سرویس در اختیار شما خواهد بودبا در نظر گرفتن هزینه بالای خرید بازی‌ها در کشور خودمان، گیم پس هدیه بزرگی است که اجازه می‌دهد بتوانیم بازی‌های مختلفی را تجربه کنیممایکروسافت همچنین سرویس گیم پس آلتیمیت را هم معرفی کرده است و در دسترس قرار داد که با خرید آن، به غیر از خود گیم‌پس به ایکس باکس لایو گلد هم دسترسی خواهید داشت و می‌توانید بازی های آنلاین را نیز انجام دهید. اخیرا اضافه شدن سرویس EA Play هم به گیم پس آلتیمیت تایید شد که خبر خوبی برای علاقه‌مندان به بازی‌های شرکت الکترونیک آرتز است


محصول دیگر ماکروسافت که به همراه ایکس باکس سری ایکس به بازار روانه خواهد شد ایکس باکس سری اس می باشد که از نظر اندازه از سری ایکس کوچکتر و بدون درایو نوری و به صورت کامل دیجیتال می باشد.رنگ این کنسول سفید و دارای یک فن خنک کننده بر روی این کنسول است،سخت افزار ایکس باکس سری اس را می توانید به صورت کامل در کمی بالاتر به صورت دقیق مشاهده بفرمایید.


ایکس باکس سری اس با هدف اجرای بازی‌های نسل نهم اما با وضوح 1440p طراحی شده است. از آن‌جا که بسیاری از بازیبازان از تلویزیون‌های 1080p و 1440pاستفاده می‌کنند و به تلویزیون‌های گران‌قیمت 4K یا بالاتر دسترسی ندارند ,ایکس باکس سری اس می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسبی باشدمایکروسافت کماکان از همان پردازنده ایکس باکس سری ایکس در سری اس نیز استفاده کرده اما فرکانس پردازشی را از ۳.۸ به ۳.۶ گیگاهرتز کاهش داده استبا این‌حال مهم‌ترین تفاوت ایکس باکس سری اس با ایکس در پردازنده گرافیکی است.



ایکس باکس سری اس چهاربرابر عملکرد پردازشی بهتری نسبت به ایکس باکس وان (نسل هشتم) داشته و می‌تواند بازی‌ها را با نرخ فریم تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. به این ترتیب با این‌که توان گرافیکی ۴ ترافلاپی در این کنسول تقریبا یک سوم ایکس باکس سری ایکس است اما کماکان شاهد جهش بزرگی نسبت به نسل گذشته هستیم. به این ترتیب مایکروسافت از یک پردازنده گرافیکی ضعیف‌تر برای کاهش قیمت سری اس استفاده کرده است که کماکان سه برابر سریع‌تر از Xbox one خواهد بود. این GPU دارای ۲۰ واحد پردازش گرافیکی با فرکانس ۱.۵۶۵ گیگاهرتز است که ۴ ترافلاپ قدرت دارد. به این ترتیب با این‌که این GPU ضعیف‌تر از ایکس باکس سری ایکس است اما در وضوح پایین‌تر نیازی به قدرت گرافیکی بالاتر ندارید.


مایکروسافت همچنان امکان upscale کردن بازی‌ها به وضوح 4را فراهم کرده است تا حتی اگر یک تلویزیون 4دارید بتوانید با کنسول ارزان‌تر مایکروسافت بازی‌ها را با کیفیت بهتری اجرا کنید. ایکس باکس سری اس دارای ۱۰ گیگابایت حافظه رم GDDR6 با سرعت ۲۲۴ گیگابیت بر ثانیه بوده که نصف ظرفیت سری ایکس محسوب می‌شود. مایکروسافت همچنین این کنسول را به قابلیت sampler feedback streaming مجهز کرده است. ایکس باکس سری اس می‌تواند تنها بخشی از بافت‌های مورد نیاز برای رندر کردن صحنه را بارگذاری کند تا بهره‌وری حافظه رم و سرعت خواندن و نوشتن بهبود پیدا کند.


در نهایت به نظر می‌رسد تفاوت اصلی بین سری اس و سری ایکس در واقع در بخش گرافیک باشد که با توجه به وضوح پایین‌تر چندان محسوس نخواهد بود.همچنین قیمت Xbox S Series به صورت جهانی 300 دلار خواهد بود.